tirsdag 3. juli 2012

Barnehageandakt

To fredager i måneden har Ivan andakt for alle barna i barnehagen, og hver tirsdag kommer jeg til klassen til Kristine. Akkurat nå leser jeg fra en bok, som jeg har oversatt fra engelsk, og som inneholder mange flotte og spennende bibelhistorier. Det er utrolig hvor rolige disse 25 to- og tre-åringene kan sitte. Samtidig er de opptatt av å finne Jesus på de ulike sidene, og syntes bl.a. veldig synd på Bartimeus, som ikke kunne se, og Sakkeus som var så liten. Etter bibelhistorien bruker vi å synge en sang, som jeg har valgt ut. Siden de synes det er stas med engelsk, har de nå klart å lært seg alle tre versene på sangen ”God is so good” med bevegelser til! Jeg blir faktisk overrasket hver gang hvor flinke disse små barna er til å synge!


I dag, da jeg leverte Kristine i barnehagen, kom en bestemor bort til meg og fortalte at sønnen hennes i går hadde kommet stolt hjem og sunget på en ny sang, som hun ikke hadde hørt før. Dessuten hørtes det ikke ut som japansk. "Det er engelsk", hadde gutten stolt forklart, og han hadde lært den av mammaen til Kristine. Bestemoren, som ikke er så flink i engelsk, lurte på om jeg kunne oversette sangen slik at hun også kunne lære den.

I tillegg til mitt bidrag, inneholder disse samlingene faste innslag, som ”månedens bibelvers”, Fader vår, bønn fra en av barnehagetantene og to-tre andre japanske kristne barnesanger. Dette har de to ganger i uken i tillegg til storsamlingen hver fredag hvor alle barna deltar. Ingen skulle være i tvil om
at barna går i en kristen barnehage.  


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar