tirsdag 25. februar 2014

Obento til glede og besvær

Obento (uttales ”åbentå”) er én av mange ting som kommer fra Japan og som etter hvert har blitt populært i Norge. Mitt første møte med obento var ikke så lenge etter at vi flyttet til Japan. Jeg var blitt invitert på besøk til en barnehage, og når det ble lunsjtid tok barna fram den ene flotte matboksen etter den andre. For jeg som nesten bare kjente til den trauste, norske matpakka, ble dette en helt ny opplevelse. Ikke bare så de gode ut å spise, de var også som små, vakre kunstverk i seg selv! Da var det at jeg hørte ei av jentene si til gutten ved siden av; ”Å, så fin obento du har da! Før var mammaen min flink til å lage obento, men det er hun ikke nå lenger”. Jeg skjønte at den japanske matbokskulturen også hadde en bakside.

 
I barnehagen hvor Kristne går, og som er en helt alminnelig barnehage på dette området, får de servert varm lunsj hver dag. Her trenger de kun å ta med obento én gang i måneden. I motsetning er det flere deltidsbarnehager hvor barna ikke får servert mat, og mødrene må derfor stå tidlig opp om morgenen for å lage i stand lunsjboksen, og det er ikke rent få ganger at jeg har hørt mødre klage over dette. Ikke bare tar de lang tid å lage, det forventes også at de skal være både flotte og næringsrike.
 

 
 
Jeg har sett bilder av mat som mødre i klassen til Kristine har laget, og jeg er glad for at hun enda ikke har kommet hjem og klaget over at hennes obento ikke er like fin som noen av de andres. Én gang kommenterte hun riktignok at venninnen hennes hadde jordbær og pølser i sin, men det var lett å fikse. Verre var det da venninnen hennes kom hjem til moren og sa at ei i klassen hadde hatt mat formet som en kjent tegneseriefigur. For å ikke skuffe datteren brukte moren neste gang over en time til å få to risklumper, ved hjelp av sjøblader, skinkepålegg og ost, til å ligne på to populære tegneseriefigurer.
 


Noen mødre blir virkelig flinke til å lage disse lunsjboksene, og av og til kan man se konkurranser på TV der de konkurrerer om å lage ansiktet til kjente personer kun ved hjelp av mat. Det er forbløffende hvor likt det kan bli!
 
                                                    Bildene over er hentet fra "Smile Lunch 2012 Calender"

Inntil videre får vi glede oss over at Kristine fortsatt synes at mamma er flink til å lage obento.  
  

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar